Luc Boomans

Nergens beter dan thuis

Tuesday, July 24, 2012

VT4 geeft Castle de kus des doods

Na de zomer verandert VT4 in Vier en krijgen we een totaal vernieuwd zendschema om rekening mee te houden. De nieuwe zender zou de Amerikaanse series waar het voor gekend is blijven behouden, maar ook bv Scandinavische series gaan uitzenden. Een snelle blik op het nieuwe zendschema leert ons onmiddellijk al dat VT4/Vier zeer waarschijnlijk andere plannen heeft.

Series zoals bv Castle worden niet meer op hun vaste weekavond uitgezonden, maar verhuizen naar het zogenaamde Friday Night Death Slot. Dat is een vaak gebruikte techniek als een zender van een serie wil af raken, maar eerst nog een goed excuus nodig heeft.

Het oude VT4 joeg kijkers weg door series eindeloos te herhalen, afleveringen niet chronologisch uit te zenden en afleveringen totaal te verkappen met tot 5 reclameblokken waardoor de flow van het verhaal verloren ging. Blijkbaar wil het nieuwe Vier nog een stapje verder gaan.

Wie is er nog verbaasd dat de kijker wegloopt en minder en minder reclame kijkt? De klassieke zenders willen het on-demand kijken, dat door Telenet en Belgacom wordt aangeboden, ofwel aan banden leggen of wel extra belasten en dat geld dan naar hunzelf laten vloeien. Wat de klassieke zenders, die oude dinosauriërs uit lang vervlogen tijden toen de kijker nog dociel was en geforce-fed werd zoals een gans, blijkbaar niet inzien is dat de consument het beu is om slaafs het schema van de zenders te volgen. De consument is het product van ondermaatse kwaliteit, dat het klassieke TV-kijken is, kotsbeu. De consument wil meer.

De consument wil beter. De consument wil op zijn bord krijgen wat hij zelf kiest. De consument is het beu dat halverwege in een seizoen van zijn favoriete serie hij moet vaststellen dat de klassieke zender besloten heeft om onaangekondigd oude afleveringen van twee seizoenen eerder te beginnen uitzenden. De consument vindt geen waarde meer in het aanbod van de klassieke zenders.

Zoals altijd al het geval is geweest kan een bedrijf enkel overleven als het zijn potentiële klanten iets biedt waar zij waarde aan hechten. Wie deze eeuwenoude waarheid negeert, is gedoemd om ten onder te gaan. Het ziet er op het eerste zicht naar uit dat het nieuwe Vier geen lessen getrokken heeft uit het verleden. Hopelijk voor hen, doen ze dit wel nog. Want of de klassieke zenders het nu willen toegeven of niet, er zijn vandaag de dag alternatieven op de markt voor het product dat zij aanbieden. Deze alternatieven zijn niet alleen kwalitatief beter en gebruiksvriendelijker. Ze sluiten ook beter aan bij de manier waarop de consument vandaag de dag zelf zijn Tv-avond wil samenstellen. De klassieke zender zullen waarschijnlijk nog een paar keer proberen om met politieke middelen deze alternatieven kapot te krijgen of aan banden te leggen, maar die eeuwenoude waarheid waar we het over hadden zal steeds blijven gelden: De klassieke zenders of de politiek kunnen niet bepalen hoe de consument zijn Tv-avond plant. De consument doet dat zelf. Als de klassieke zenders een graantje willen mee pikken dan zullen ze dus met iets veel beter uit de hoek moeten komen dan wat ze ons nu proberen voorschotelen.